lørdag 5. mai 2018

Hotellet med de tusen lys av Emylia Hall

Italia har lenge vært mitt favorittland nummer to, og mang en sommerferieuke har vi tilbrakt her. Nå er det noen år siden, så når denne boken dukket opp var jeg ikke sen om å melde min interesse. At det er Fanny Vaager som leser er et stort pluss, hun gjør jobben på en forbilledlig måte.

Forlaget om boken:
På øya Elba utenfor Toscana, omgitt av olivenlunder og sitrontrær, ligger Hotel Mille Luci. Det er et sted folk vender tilbake til gang på gang, sjarmert som de blir av den avslappede atmosfæren, den herlige maten og ikke minst av den vennlige hotelleieren Valentino.
Så en dag ankommer reiseskribenten Kit det idylliske hotellet. Hun virker ved første øyekast som en helt vanlig gjest, men det er hun langt ifra. Kit bærer med seg en hemmelighet som kan ryste grunnen hotellet er bygget på, og endre livene til alle som er tilknyttet Mille Luci.

Før Kit reiser til Italia blir vi kjent med henne og denne hemmeligheten som hun bærer på. Hun ankommer Mille Luci og nå er det bare til å gi seg ende over i alle de sanselige inntrykkene som strømmer på.

Jeg formelig stønnet høyt i vellyst der jeg gikk og lyttet, da den ene retten etter den andre ble tilberedt. Hyggelige mennesker, lave stemmer, sol og god stemning, dette er sånn jeg kjenner Italia!

Leseren vet hvem Kit, Valentino og hans sønn er hele tiden, så det ligger ikke noe mysterie skjult her. Den lille spenningen i begynnelsen av romanen bunner i om hvordan Kit på en mest mulig skånsom måte, skal greie å fortelle hvem hun er. Som den utålmodige personen jeg er, begynner jeg etterhvert å ergre meg over at hun ikke bare sier det med en gang.

Når hun så sprenger bomben er det ikke helt uten en viss virak, og et par uventede vendinger følger også i kjølvannet. Hovedtema i romanen dreier seg om å leve videre med sorgen over en kjær mor som er død. Samtidig vil Kit finne sin ukjente far, så tanker rundt tilhørighet og familie dukker også opp. Det er ikke noe nytt å spore i denne rammefortellingen, men alle de vidunderlige skildringer av mat, matlaging, ingredienser etc. scorer høyt hos meg.

Dette var en fin bok å lytte til, handlingen er kronologisk og fortelles av en stemme. Fanny Vaager leser raskt og greit uten store geberder, så det er bare til å gi seg hen til nytelsen, og la seg inspirere til litt italiensk kokkekunst ☺

Utgitt: 2018
Spilletid: nesten 8 timer
Kilde: Lytteeksemplar

3 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært i Italia, og kan godt tenke meg å lese mer om landet eller historier derfra :)

    SvarSlett
  2. Synes jeg ser for meg deg gå der å stønne i vellyst..;) (lol)
    Btw- synes jeg denne boka virket av den litt klissete typen, men noen ganger kan jo omslaget bedra. Har lest noen av denne type bøker, spesielt hvis de har handling fra Italia eller Hellas- de kan jeg fire på kravene for å si det sånn.
    Jeg kikket på en rett-i-pocket-bok fra CappDamm i dag i denne genren, fra Kreta. Sto og vurderte.. Den er ny, Øyas hemmeligheter eller noe sånt, fra andre verdenskig..
    Så du synes denne var verdt å lese altså?
    Italiensk mat i bokform er heller ikke å forakte..

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er til å spise opp, men selve storyen er så som så. Det er som du sier, for å få italienske stemninger firer jeg gjerne litt på krava :)

      Slett