torsdag 6. juli 2017

Astrup - ut av skyggen på KODE 4

Da jeg var på Astruptunet for noen dager siden, kunne ikke guiden som viste oss rundt si så mye om hvilke av Nikolai Astrups bilder som er utstilt i KODE i Bergen. Nysgjerrig som jeg var på det, avsluttet jeg denne "Astruphelgen" med en runde i utstillingen, som heter Astrup - ut av skyggen.

I løpet av rundturen i alle de små husene på Astruptunet, fikk vi se reproduksjoner av mange bilder, og da jeg tok turen til KODE oppdaget jeg, til min store glede at mange av bildene faktisk henger her. De fineste vil jeg påstå, for de bildene som var utstilt i galleriet i Jølster var på langt nær så fine som de her i Bergen. Til sammen talte jeg 60 malerier og grafiske trykk, alle av høy kvalitet og absolutt verdt en omvei for å se.

Maleriet Fødselsdag i hagen begynte han på i 1911 
Fødselsdag i hagen er et av bildene de fant i atelièet etter Astrup var død i januar 1928. Han hadde da arbeidet på det i 16 år, like lenge som han bodde på Sandalstrand.

Jeg knipset i vei da jeg var på besøk, men kun for å gi et inntrykk av hvilke bilder som henger her. Skal du få den skikkelige god-følelsen, må du ta turen selv, og få med deg lyset, dybden og detaljrikdommen i bildene. Noen kaller det enkelt og barnslig maleri, dette er stor kunst som får mitt hjerte til å dunke fortere.

Tittel: Interiør - malt i årene 1920 - 1928
 Det var gøy å se dette bildet på KODE etter jeg hadde stått i stuen til Astrup og sett barskapet, ovnen, vuggen og de flotte dukene. På maleriet har nok Astrup løget på seg litt mer størrelse på rommet, større vinduer og mer lys, men det må da være lov ☺ Engel Astrup var en habil tekstilkunstner, som jobbet med trykk, vev og andre ting. Hun samlet også på kunsthåndtverk fra andre kunstnere, så husene på Astruptunet bærer tydelig preg av hennes liv og virke.

Detalj fra bildet Juninatt i haven
 Astrup malte stort sett fra sin hjembygd, og fjellet på bildet over er med på mange av maleriene hans. I dette bildet har det fått en rød lød, noe guiden i Jølster kunne fortelle kom av hans japanske inspirasjon.

Utsnitt av maleriet Klar juninatt fra 1909
 Bildet Klar juninatt har en spennende historie. Hvis du ser godt etter kan du skimte to avlange skygger som dekker halve maleriet på venstre side. Dette er to skikkelser som opprinnelig ble malt der, men Astrup angret seg, malte over dem og erstattet dem med de to små menneskene vi ser øverst i venstre hjørne. Historien fikk jeg i Jølster, mens selve bildet tok pusten fra meg, da jeg til min store glede fant det på KODE.

Et av mange bilder av Sankthansbål
 Far til Nikolai Astrup var en strengt troende prest, som anså sankthansbål for å være en hedensk skikk, syndig og ugudelig, så hans barn fikk ikke lov til å delta på denne festivitasen. Nikolai snek seg allikevel ut om natten tiltrukket av opplevelsen de andre barna fikk ta del i. Han har uttalt at det grov i brystet når han så at de andre barna var med å leke.

Senere i livet skulle Nikolai Astrup bli veldig glad i natten. Han var sterkt plaget av astma hele livet, og gikk gjerne ut om natten for å trekke den kjølige, lindrende natteluften ned i lungene. Han var også tiltrukket av nattens mystiske stemninger, noe som var med på å lokke ham ut. Gjennom sitt kunstnervirke kan en se at natten ofte er bakgrunn for bildene hans.

Tidlig snø malt i 1926-1927
Symbolikken i dette bildet er sterk. Astrup malte bildet til minne om sin venn Hans E. Kinck som døde i 1926. Her ligger det snø over en ennå frodig hage, nuten bak hagen har Kincks profil, mens øyet i denne profilen er hodet til Astrup selv, som ligger langflat og sørger over sin venn.

Sparebankstiftelsen har adoptert Astrup for KODE og står bak mye arbeid med å skaffe malerier til samlingen. Sjekk gjerne ut deres side, hvis du vil ha en flott oversikt over hvilke bilder som henger i Kunstmuseet i Bergen, og se gjengivelser av bildene som er bedre enn mine fotografier.

Nikolai Astrup er en av de viktigste billedkunstnerne i norsk kunsthistorie, han drev med grafikk og maleri og hadde en helt særegen strek, som mange vil kjenne igjen. Jeg har lært masse om Astrup i mitt lille prosjekt om ham, og er veldig glad for at Astruptunet og KODE tar så godt vare på kunsten hans. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar