søndag 1. desember 2013

Fugletribunalet av Agnes Ravatn

Fugletribunalet har høstet så mange god-ord, at det var ingen vei utenom. Jeg gruer alltid litt for å lese på nynorsk, men denne boken har gitt meg en så fin opplevelse, at jeg tror jeg har kommet over den store skrekken.

Dette sier Samlaget om handlingen:
TV-programleiaren Allis Hagtorn forlèt mann og jobb etter ei offentleg sexskandale og byrjar som hushjelp for Sigurd Bagge, ein mann i førtiåra. Ho skal servere han tre måltid dagleg, halde orden i hagen og elles la han vere i fred. Allis går frå å vere på alles lepper til å bli heilt anonym. Til å begynne med omfamnar Allis den nye situasjonen som ei mulegheit til å starte på ny, men det tar ikkje lang tid før fascinasjonen for Sigurd Bagge dominerer livet hennar. Etter kvart som dei kjem nærare kvarandre, blir det avgjerande spørsmålet: Kven er Sigurd Bagge, og kva vil han med Allis?
I eit avsidesliggande hus ved havet har to menneske søkt eksil. Begge har ein løyndom og eit ønske om å sone. Den eine ber på skam, den andre skuld. Kva må til for å kunne starte på ny?

Når jeg leser forlagets oppsummering etter jeg har lest boken, føler jeg at de ikke får formidlet hvilken liten perle dette er. Den ytre handlingen stemmer fint med det over, men dette er en bok som har sin styrke i språk og stemninger. Når Allis oppsøker Sigurd i begynnelsen av boken, vet vi ingenting om hvilke skjebner disse to bærer på. Historiene deres kommer for en dag litt etter litt utover i romanen, og ikke før på de siste sidene har vi det fulle bildet. Den er delt inn i mange korte kapitler. Når et kapittel slutter om kvelden, så begynner det neste på morgenen. De korte kapitlene gjør at jeg ender med lange leseøkter, fordi det alltid er lett å "bare lese et kapittel til"... Når det er lange kapitler, blir det som oftest til at jeg stopper ved kapitlets slutt, for å gjøre noen presserende.
Boken er bygget opp sånn som jeg liker det, uten sprang i tid og sted. Her er en creepy nerve hele veien, og innimellom er det direkte spennende. Sigurd er veldig sær, og hadde ikke Allis blitt beskrevet på en så troverdig måte, ville det vært vanskelig å forstå at hun blir værende. Hun på sin side, reagerer også heftig på noen ting, men alt får sin forklaring etterhvert. To veldig troverdige karakterer sammen i en situasjon som etterhvert blir belyst.

Konklusjonen min er: Denne du få med deg!!

Smakebit fra side 22:
Eg hadde fått for vane å føre ein kontinuerleg indre samtale med meg sjølv i hagen, frå tidleg til seint. Eg var innom dei fleste emne. Eg hadde alltid tenkt om meg sjølv at dersom eg nokon gong blei galen, ville eg likevel ikkje hatt noko å seie. Men her, i denne stillheita, med hendene i den kalde, fuktige jorda eller trillande på daude greiner, bobla eg over av indre snikksnakk. Endelause samtalar med meg sjølv, andre gonger innbilte dialogar mellom meg og andre, eg diskuterte og argumenterte i timevis om gongen. Eg tapte alle mine indre diskusjonar. Lytta meir til innbilde meiningsmotstandarar enn til meg sjølv, deira argument vog alltid tyngst. Andre folk var alltid meir til å stole på enn eg.

Forlag: Samlaget
Sider: 208
Utgitt: 2013
Målform: Nynorsk
Kilde: Leseeksemplar
Terningkast: 6!

16 kommentarer:

  1. Vilket märkligt karriärbyte, från programledare i TV till hemhjälp. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde bestemt meg allerede, men godt å få det bekreftet!

    SvarSlett
  3. Du gör ett bra jobb med att sälja in den :) Funderar lite över din kommentar över språket i början, hur stor skillnad är det på nynorsk och bokmål?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så stor skillnad at jeg ikke leser det som står på nynorsk i avisen. Jeg leser heller ikke bøker eller andre ting på nynorsk, fordi det er tungt å lese, hvis jeg ikke konsentrerer meg, detter jeg ut etter et par setninger. I mine ører høres det ut som en gammel tante som snakker.
      Noen ganger må en bare ta sats, når boken er så bra som Fugletribunalet. Jeg kommer nok til å lese mer på nynorsk :)

      Slett
  4. Tack för smakbiten. Jag har läst väldigt få böcker på nynorsk men med din beskrivning här så blir jag ändå väldigt lockad :-)

    SvarSlett
  5. Oi, denne virker som en bok som er verdt å få med seg, takk for tipset :) Jeg liker også best korte kapitler, nynorsk leser jeg også gjerne for jeg hadde det som hovedmål på grunnskolen så jeg har fått det godt inn kan du si ;)

    SvarSlett
  6. Denne boken har jeg hørt mye om, og nå setter jeg den på leselisten! Takk for smakebiten, ha en fin 1. desember :)

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten och hoppas du får en trevlig första advent :)

    SvarSlett
  8. Denne tok jeg med meg hjem fra biblioteket på fredag. Det er litt på grunn av alle lovordene jeg har hørt så nå håper jeg at jeg også synes den er like bra :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Denne likte jeg også veldig godt. Bra du også likte den og kom deg velberget gjennom nynorsken.;)

    SvarSlett
  10. Nynorsk är nog inget jag skulle kunna tänka mig att ge mig på. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten och ha en fin söndagskväll! :)

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten. Jag tycker det är intressant att läsa om folk som lever i förändring, så den här boken kunde kanske vara något för mig.

    SvarSlett
  13. hvordan synsvinkel er den skrevet i?

    SvarSlett